O wydarzeniu
Mijająca dekada upłynęła pod znakiem gruntownego odświeżenia sceny jazzowej na całym świecie, czego dowodem są takie ośrodki jak Los Angeles, Nowy Jork, Chicago czy Londyn. Nowe pokolenie muzyków dokonało prawdziwego renesansu gatunku, kolejny raz wyprowadzając go z undergroundu do głównego nurtu, poszerzając zainteresowanie nim o nowe grupy odbiorców. Ta sama misja przyświeca muzykom wrocławskiego zespołu EABS, który od 2012 pracuje nad koncepcją “rekonstrukcji z dekonstrukcji”, redefiniując często klasyki sprzed kilkudziesięciu lat zderzając je z najnowszymi gatunkami współczesnej muzyki miejskiej, tworząc zupełnie nową jakość i autorskie brzmienie. Możliwe, że wielu powie, że to już nie jest jazz, ale czasami trzeba coś zburzyć, żeby na starych fundamentach stworzyć coś zupełnie nowego.
Gdyby dokonać ogólnej interpretacji całej twórczości zespołu EABS, dociekliwy słuchacz zauważyłby, że każdy kolejny album wynika z poprzedniego. Ich wydźwięk jest podobny i można traktować je jako wariacje na ten sam temat. Zmienia się tylko tło opowieści. Wszystko kręci się wokół życia i śmierci, początku i końca świata, a także roli człowieka uwikłanego w to wszystko egzystencjalnie. Po lekcjach futuryzmu od Sun Ra, kolektyw przenosi się do roku 2061 kontynuując swoją misję w kosmosie w towarzystwie żywej legendy Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
“WSZYSTKIE ŚWIATY SĄ TWOJE — Z WYJĄTKIEM EUROPY. NIE PRÓBUJCIE TAM LĄDOWAĆ.” - brzmiał złowieszczy komunikat mitycznego Monolitu znanego z Odysei Kosmicznej Arthura C. Clarke’a. Ten cytat stał się metaforą sytuacji w jakiej znalazł się zespół EABS w momencie przyjścia pandemii. Nie tylko Europa stała się niedostępna, w miejscu stanął cały świat. Przyszła refleksja, że tylko empatia i współpraca może uratować ludzkość. Tocząc wojny między sobą na Ziemi, nie będziemy w stanie wspólnie stawić czoła większemu zagrożeniu, które może przyjść z zewnątrz. Podobną analogię da się zauważyć w serii książek Arthura C. Clarke’a, którą rozsławił swoim ikonicznym filmem 2001: Odyseja kosmiczna - Stanley Kubrick. Wydana w 1986 roku - trzecia część serii posłużyła za luźną inspirację do nagrania czwartej płyty EABS pt. 2061, stając się soundtrackiem do filmu który jeszcze nie powstał.
Skład zespołu:
Marek Pędziwiatr - instrumenty klawiszowe
Paweł Stachowiak - gitara basowa
Jakub Kurek - trąbka
Olaf Węgier - saksofon tenorowy
Marcin Rak - perkusja
Paweł Stachowiak - gitara basowa
Jakub Kurek - trąbka
Olaf Węgier - saksofon tenorowy
Marcin Rak - perkusja
Miejsce
Wrocławski Klub Formaty, sala koncertowo-widowiskowa
Data i godzina
09.10.2022, niedziela godz. 19:00
Bilety
Cena
Bilety w cenie 65 zł (przedsprzedaż) dostępne na Going oraz w kasie WKF, 75 zł w dniu koncertu. Ilość miejsc ograniczona.
Zniżki
20% zniżki dla posiadaczy karty Nasz Wrocław oraz 30% zniżki dla posiadaczy karty Nasz Wrocław MAX, tylko przy zakupie w kasie Wrocławskiego Klubu Formaty, płatność gotówką.
Kup Bilet